![](/media/lib/282/n-rekin-bambusowy-3d71a9034db972fdf5af65736f6d3074.jpg)
By przełknąć pokarm, niektóre rekiny kręcą barkami
19 lipca 2017, 11:33Rekiny nie mają języków, dlatego niektóre z nich, by przełknąć pokarm, "kręcą" barkami.
![](/media/lib/374/n-gracz-93ab4e57bb35633ab4a0b3c8424af783.jpg)
Sztuczna inteligencja coraz lepiej radzi sobie z ludzkimi przeciwnikami
21 listopada 2019, 12:18Nowy bot wyposażony w sztuczną inteligencję wygrywa z ludźmi w grze, w której role i motywacje poszczególnych graczy są trzymane w tajemnicy, należy więc się ich domyślić.
![](/media/lib/496/n-sosnica-47ace9bd8d1e05e90b07846af2391b9c.jpg)
Ponad dwa miliony złotych na zbadanie ewolucji ziemskiego pola grawitacyjnego
18 marca 2022, 06:33W ramach zwycięskiego projektu konkursu SONATA BIS 11, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki, prof. Krzysztof Sośnica wraz z zespołem wykorzysta precyzyjne obserwacje laserowe i pomiary odległości do satelitów geodezyjnych, by dokładniej zbadać ewolucję ziemskiego pola grawitacyjnego.
Samorozłączowacz
16 października 2006, 11:10Japoński operator komórkowy NTT DoCoMo wprowadza na rynek telefon P903i, który automatycznie blokuje się, gdy przedłuża się nieobecność właściciela. Chroni to przed nieautoryzowanym dostępem.
![© Immersive Media](/media/lib/24/1204277927_908777-13d5497254aa695ebd77c394d7f14bc1.jpeg)
Patrz, gdzie chcesz
29 lutego 2008, 09:02No i stało się – po wielu mniej lub bardziej udanych próbach przesyłania obrazów "dookólnych" doczekaliśmy się standardu cyfrowego wideo, w którym każdy sam decyduje, gdzie skierować kamerę. Filmy dostępne w witrynie firmy Immersive Media z pozoru niczym się nie różnią od tych publikowanych w serwisie YouTube. Wystarczy jednak kliknąć wnętrze kadru, aby uzyskać pełnię władzy, zarówno nad kierunkiem "patrzenia" kamery, jak i ogniskową jej obiektywu.
![](/media/lib/46/patrzenie-w-oczy-15c0df588a8eb81878f7b11fc0280488.jpg)
Czas jak wynik sprintera
25 marca 2009, 10:58Na zakochanie od pierwszego wejrzenia wystarczy mężczyźnie zaledwie 8,2 s. Im dłużej spogląda na kobietę, tym bardziej jest nią zainteresowany. Gdy obserwuje ją ok. 4 sekund, ze związku nic raczej nie wyjdzie. Gdy przekroczy granicę wspomnianych 8,2 s, szanse na miłość są duże. Niestety, tego samego nie można powiedzieć o kobietach, które patrzą na panów tyle samo czasu, bez względu na to, czy im się podobają, czy nie...
![](/media/lib/58/rozpoznawanie-twarzy-aeb6df349e925417e8b42c0d42a62e93.jpg)
Twarz w ruchu łatwiej zinterpretować
30 grudnia 2009, 09:47Naukowcy z Instytutu Cybernetyki Biologicznej Maxa Plancka w Tybindze odkryli, że ludzie lepiej rozpoznają/klasyfikują emocje z twarzy poruszających się, np. na filmie, niż uwiecznionych na zdjęciach, czyli statycznych. By zaistniała taka dynamiczna przewaga, sekwencja wideo musi trwać przynajmniej 100 milisekund (Journal of Vision).
![](/media/lib/74/tloki-be1a9944b6f217fcef62f710949fd17a.gif)
Płynne tłoki dziają jak pompa i soczewka
12 stycznia 2011, 12:36Kilka odpowiednio skonfigurowanych kropli płynu może w przyszłości zostać wykorzystanych jako miniaturowe tanie pompy czy precyzyjne soczewki aparatach cyfrowych. Inżynierowie z Rensselaer Polytechnic Institute stworzyli płynne tłoki. Działają one dzięki oscylacjom kropli ferrofluidu, które bardzo precyzyjnie wypychają otaczający je płyn.
![](/media/lib/106/n-darpacheetah-08b0beceaaa25810f5296131d0357bc6.jpg)
Cheetah - najszybszy czworonożny robot
6 marca 2012, 12:59Amerykańska DARPA (Agencja Badawcza Zaawansowanych Projektów Obronnych) stworzyła najszybszego na świecie czworonożnego robota. Urządzenie pędzi z prędkością do 29 km/h. Poprzedni rekord prędkości dla tego typu robotów został ustanowiony w 1989 roku i wynosił 21 km/h.
![](/media/lib/161/n-trackingpoint-0baf827ed048553ba4316570be243bbc.jpg)
Wyceluj i zapomnij
22 maja 2013, 12:57TrackingPoint, firma z Teksasu, opracowała system, który z każdego nowicjusza czyni snajpera. PGF (precision guided firearm) wykorzystuje technolgię podobną w zamyśle do tej, z której korzystają nowoczesne samoloty myśliwskie. Pozwala ona na określenie celu, a strzelaniem zajmuje się system komputerowy